Monday, March 14, 2011

Hati / Perasaan

Alhamdulillah.. dengan berkat rezeki yang ada aku dapat juga merasa nikmat dunia yang takkan dibawa keakhiratpun. Tapi syukur sbb ianya lambang kebahagiaan, meskipun ia tidak kekal selamanya.. tapi dengan kebahagiaan itulah menjana kerukunan dan keimanan serta taqwa yang abadi utk bekalan dibawa kesana nanti.. insyaallah

Saat ni begitu aku ceria. tapi dalam ceria terselit kisah duka dan gumbira...

1) hati pedih saat aku membawa pulang bini kedua (waja) siapa ikuti kisah awal blog ni taulah kisahnya. aku bawa pulang dari bengkel. berulan gkali aku hantar dan bawa pulang. memula cat tacap2.. pehtu baiki power windows dan semua suis baru disetiap panel pintu. peh tu tulang anjing dan signal depan kanan kiri. peh tu clutch pump. clutch plate dan akhirnye setelah cantik bersih dan terasa pedal clutch ringgan.. aku dengan paksa rela hati menyerahkan kereta tu pada abg aku.. (jual adik beradik)
Seawal jam 6.30 pagi 7 mac 2011. aku dgn abg aku dah beratur dalam kete waja depan puspakom. giliran yang ke 5/6 gitulah.. dapat masuk area test apa semua dalam kul 8.30.. siap kejadah tu semua dalam kul 10. lepas tu aku terus ke jpj uruskan hal tukar nama. sohehla kereta waja tu tertera di geran baru nama abg aku.. fuh.. berat hati nk sign tapi aku relakan gak..

lepas tu, aku mintak abg aku anto aku ke KL.. area bukit bintang. g RHB bank.. amik geran kereta baru. nak amik je pun dah dekat sejam.. ceh.. buang karen.. lepas tu chow balik s.alam terus amik kete baru kt OU aku utk aku bawak ke puspakom.. gilerlah sehari 2 kali ke puspakom.. takpe yang penting selesai.. saat aku pandu kereta baru tunda kete waja bekas kete aku tu.. hati mula sayu.. sekali jeling cermin sisi dan pandang belakang.. kelibatnya cukup akan aku rindukan.. tapi tak mengapa.. tak kemana.. sure aku boleh jumap dia lagi. sbb ianya pada abg aku.. hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm... subhanallah...

selepas simpang kilang gula batu 3 aku keraskan hati pasrah dan kembali ke puspakom uruskan kete baru.. siap selesai jam 5.45.. sayangnya kene koyak tinted yang dah cun.. panas2.. bengang punya pasal sampai roadtax yg tertera kat belakang tint tu pun aku buang. nasib baik perasan waktu nk blah tu.. kutip la balik.. tidak naya je kan.. boleh pakai sementara nk dpt cukaijalan baru... so [perkara dah selesai.. alhamdulillah...................... amin..

2) tak sabo punye pasal .. bak kata adik ipo wa.. fasa demi fasa.. wa tak dan ikut fasa.. kalau pasar malam tu wa sosah gak la kan.. so cerita kes fasa nih berkaitan hal umah wa.. disebabkan dah lama idamkan awning depan (besi + zink jek..) so wa kasi panggil itu kontraktor adik ipo wa a.k.a MIZI Network PSMB.. so terlaksanalah projek tu tapi sedih gak la.. belum sempurna.. minggu lepas 12 mac dia pasang tiang dan kekuda nya.. 13 mac (ahad) dia naikkan zink jek. tapi x dan nk tebuk pasang skrew dan paku semua.. aduhai.. letak gitu jek.. akhirnye sedih.. hujan lebat angin kuat.. lari sikti kedudukan zink tu.. risau kalau terbang kene org. basah tu memang lebih teruk dari takde zink tu.. sbb mencurah depan pintu umah mcm nk banjir.. sabo ajelah wa.. mizi2.. nk kene ko ni.. wa cuma sms je kelam kabut dia kol.. so harap2 dia kotakan janji pang sikit2 supaya siap.. kalau ikutkan nk je suh amik cuti siapkan umah aku tu.. tapi dia plak bagi alasan itu ini.. wa faham tapi wa sabar je lah.. tuhan maha adil..

3) citer ke 3 ni berkaitan umah wa gak.. depan 1 hal belakang 1 hal.. belakang nya projek wa nk siapkan sambungan dapur.. perpatah melayu ada berkata " alang2 menyeluk pekasam biar sampai masam" wewewewewe.. so wa panggil kontraktor lain.. (helmi) jalan paip.. suh dtg ukur dan bincang2. sblm dia dtg wa dah siap lukis plan.. pandangan atas dan depan.. so hasilnya mantop.. (perasan) so akan dtg jadilah dapur baru bersaiz 20 x 9.. oklah tu.. siap genting,table top,wiring,tile cat dan sedikit deco dapatlah dalam bawah bajet 15K.. alhamdulillah..

4) total kos utk projek kereta baru, awning depan dan dapur simpan jadi kenangan sendiri... sikit2 kasi citer sudah.. amin..

wassalam.. alfatihah utk warga japan yg beragama islam.. semoga allah memberikan perlindungan kpd mereka.. jmpa lagi.. dgn gambo terkini..

No comments: