Wednesday, August 20, 2014

Monday, May 05, 2014

Rejab sudah...


Alhamdulillah bulan rejab sudah kembali. tak lama lgi dah syaaban, pastu bulan yang sangat2 ditunggu oleh semua umat islam.. insyaallah dengan kedatangan bulan ramadhan akan bertambahla amal ibadah semua golongan muslimin dan muslimat.

So, nk bercerita tentang bulan rejab nih.. ada satu doa dimana ianya mengaitkan kedatangan2 bulan rejab, syaban dan ramadhan... sama2 kita baca ye.. dan aminkan..

ari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa,
Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.”
Ertinya: Ya Allah, berkatkanlah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rajab dan Sya’ban; dan temukanlah kami dengan bulan Ramadan.
(HR. Ahmad dan Tabrani)
- See more at: http://www.m-mathurat.com/2012/06/doa-mohon-diberkati-pada-bulan-rejab.html#sthash.ESf1cCdc.dp

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa,

Allahuma bariklana fii rajab wa sya’ban, wa balighna ramadan.”
Ertinya: Ya Allah, berkatkanlah kami (limpahkanlah kasih sayang kepada kami) dalam bulan Rajab dan Sya’ban; dan temukanlah kami dengan bulan Ramadan. 

(HR. Ahmad dan Tabrani)


so, kalau difahami maksud ayat diatas tu, mohon semoga kita diberkati dari rejab, syaban hingga membawa kepada ramadhan.
 
lepas tu syawal, jadi syawal plak tak usah cakap la.. memey paling dinanti.. ye tak.. hari meraikan kejayaan. dah mcm apa ntah. kdg2 raya nye lebih dari 3 bulan mulia tu..

emmm lupa lak.. sebenarnya nk kabokan, mak abah dah balik dari menunaikan umrah.. alhamdulillah ya allah, dalam keadaan yang agak uzur (kaki abah), gagah juga abah tunaikan umrah tu.

Dapat la aku meraikan majlis tahlil mak abah pergi umrah tu, lepas tu dapat gak aku dgn turun ke KLiA tarikh mak abah nak berlepas, jumpa la wak min dan pakcik sirun dgn makcik norli. Pakcik sirun tu adik mak aku. Adik yang keje sebagai inspektor polis dan menetap di seksyen 6 shah alam.

selesai urusan mak abah g umrah, tiba masa mak abah untuk dihubungi disana. Mak citer, kaki mak sakit masa duk dalam kapal terbang sbb tergantung, suhu plak sejuk. sampai menggigil, pun mak menanggis tahan. Kesiannya la mak. Semua tu mak luahkan masa mak beli kad prabayar simkad arab. Alhamdulillah lagi lah sbb diberi kemudahan utk aku dpt hubungi mak disana.

Tapi mak khabarkan keadaan abah tak berapa baik disana. Demam dan menahan sakit. So, mmg takde lain, sebab kakinya yg ada kesan luka tu la. dah tu plak ada kencing manis, so merebakla luka tu. Ya allah, mcmanalah abah kat sana.

Nak dijadikan cerita, bila keadaan kaki bertambah teruk, abah gagah utk ke hospital sana utk cuci kaki yang bernanah dan hampir busuk. Mak aaaiii. abah kata kat sana sekali cuci RM300. emm abah patah hati, sayang duit kot. tp bila kawan2 jemaah umrah dengar, adalah seorang jemaah tu niat ikhlas bersedekah segala perbelanjaan kenderaan pergi dan balik ke hospital dan sekali bayaran rawatan. alhamdulillah, terima kasih sangat2 kepada allah yang mengerakkan hati hambanya itu.

so Dr sana cuma dapat cuci sekali kaki abah tu. sambil komplen, Dr kata kenapa dah sampai mekah baru cuci, kenapa tidak cuci di madinah. masa tu lagi 3 hari nk balik Msia. So  sambung nanti plak.. heee tak abis citer kawan ajak sarapan plak





Wednesday, February 26, 2014

khamis 27 feb 2014

Alhamdulillah...

Pengarah opis aku dah balik dari umrah.. so dpt la ole2 5 item dalam beg plastik yg comel.

Dan insyaallah tak lama lagi giliran mak abah aku lak pegi. insyaallah 27 mac akan ada kenduri  kesyukuran sempena agenda umrah tu dan bakal bertolak pada 1 april kalau tak silap lah..

semalam nye citer.. aku dpt jogg 25 minit sejauh 3 km je.. itu pun atas track.. pastu buat kardio sikit dgn situp ape jenis ntah..

pastu buat beban yg agak kurang dr biasa.. sbbnye tak nk nampak shape terjojol sngt.. heee

so mlm hari plak g usya barang jajan tuk adik bawak g skol sok sbb ada jamuan bday bagi anak2 yg lahir bulan 1-2. so belilah 4 item jajan (ibu dia banje) aku bawak je.. heee

hari ni nk layan job yg tak sudah2.. tadi dah pulun telo rebus 2 biji buang kuning dgn roti sekeping.. sambil telan kekacang dan kurma dari mekah.. alhamdulillahh