Wednesday, January 11, 2006

wa penat la beb

3 hari sblm raya kurban.. aku tlh kurbankan badan aku utk mengerahkn 4 kerat tulang utk mengacau dodol.

sempena raya kurban ni... nenek belah isteri aku teringin nk makan dodol yg dibuat sendiri dirumahnya.. so dgn keperihatinan serta ikhsan yg ikhlas dari sanu bari aku utk membuatnye.. (padahal dlm hati harap2 adalah org yg tolong kacau dodol nanti if tidak mampui aku)

sampai temerloh pahang jam 2.30 petang waktu tempatan. sampai jek nasi dan lauk dah terhidang.. buat aku tak sabo nk makan sbb ada lauk ikan patin. masak lemak cili api gulai tempoyak.. kekeke licin aku kejekan.

mlm tu tido sesiap sbb sok pagi dah ready to jamming ngan kuali. jam 9 pagi api dah dihidupkn membara merah menyala bagai hati aku yg berkobar2 nk kacau dodol tu. jam 10 pagi kuali tenggek. terus masuk santan. selang 30 minit.. dimasukkan pulut yg mlm tadi tlh di rendam dan dibelender sehingga halus. mcm tepung la jadinye...

tunggu punye tunggu gula merah atau gule melaka takde lagik.. leceh tulla.. tak serius jek mcm nk buat dodol ni.. kalau suh aku yg beli barang semer kan settle... lepas sejam setengah menunggu sampai le gula ala2 pahang leper cam belacan.. masuk je 12 keping.. rupanye kat pahang sana pakai gula pasir... masukkan lah gula pasir 5 bungkus yg sekilo2 tu...

kacau punye kacau dari jam 10 mula tadik.. dah rase berat nk jadi dodol dalam lebih kureng jam 2 petang... sempat gak la stop sat kasi aku solat zuhur... lepas solat sambung kacau sampai kul 2.30 aku kate baik angkat... kalau tidak nanti masak sangat jadi keras sket.. memang sedap dan lazat kat eorg bebetul masak.. tapi kang keras susah lak nenek wife aku nk makan sbb dia guna gigi palsu... so siap diangkat tunggu sejuk siap potong2 packing.. aku gerak balik KL jam 5.30 petang...

sampai kl letih giler kemas2 rumah.. mandi solat n tidor awal dlm kul 9 mlm...

jya

No comments: