Monday, September 10, 2007

ape citer bang...

sebenonye tadi pagi jam 8.30 aku dah siap taip blog nie.. yerlah lama tak tulih.. tapi takbleh upload plak.. so aku try la upload petang nih.. kot2 bisa...

wah.. macam2 hal berlaku sejak akhir2 nie.. baik keseluruhan hidup manusia dimuka bumi.. sebegitu juga dgn kitaran hidup aku yang selang seli sejuk, panas,.. kusup kasap.. memacam ler..
aku masih bergelut dgn kerenah menyiapkan montaj konferen.. tiap kalu aku nk buat dgn penuh semangat disaat tu la adenye halangan2 dan terus menerus mematikan langkah jati aku. aku pun tak tahu yang mane satu aku nak dulukan.. adekah benda yang sememangnye target keje aku. atau hal remeh temeh yang kejap datang dari pelbagai penjuru.. nak2 bile kepala2 bapak atas2 aku ni semernye main perintah jek.. nak buat cam mane aku kuli.. depa semua kepala bapak.. kadang aku busan dgn hidup yang menurut perintah.. walaupun tak dipaksa tapi menjadi satu tanggungjawab utk dilaksanakan.. tapi perintah tuhan memang aku cukup senang hati nak laksanakan.. cuma aku wase belum pernah perfect la dari segi macam hal kalau nak kire satu persatu perkara baik dan sunah2 semuanyer...

hmm teringkat aku bulan lepas... selepas tewas mengejut kepada klan jin a.k.a kaki phoenix dalam pertarungan separuh mati sbb dah letih sangat layan match double badminton.. tau2 jek nk single.. dah le siangnye aku puasa sunat.. takpela.. nasi dah jadi kerak.. tuangkan air jek.. kasi lembut balik. then simpan niat masak nasi tu balik.. kot2 menjadi nasi plak.. boleh gak buat kenduri kesyukuran.. yerlah pertarungan maut dah di rancang dan tunggu masa jek tuk di laksanakan.. kalau tak caye usya2 kat sini http://setiakawan.blogspot.com/memang tak dapat nak dikate aper... klan aku yg tengah duk study phd kat UK rupa2nye hanya mencipta cerita bahawa disana jurus2nye dimatikan.. walhal semakin mengasah jurus2 tanpa belas kasihan yang lebih maut adelah..

dijadikan cerita.. 31 ogos semasa kemerdekaan tanah air melayu dizaman jajahan kerajaan UMNO... aku telah balik ke kampung halaman dgn niat tahun ni sambut dgn hati yang merdeka.. tapi paling2 aku kecewa tu.. tak sempat aku nak wish kat bapak n mak aku ucapan selamat hari merdeka.. tapi takpe.. aku wase mereka faham dgn kepulangan anak2 mereka yang agak jauh ni. tu lah merdekanye dihati depa. dapat melihat anak2 dah menjadi manusia yang adelah juga gunanye di dunia ni.. utk bangsa, agama dan negara.
jumaat pagi tengah orang sibuk2 dgn hal perbarisan disetiap negeri mungkinnye.. aku dah semangat nak pergi ke pekan sbb nk beli barang2 keperluan tuk buat BBq... hmm kali ni aku layan 3 ekor ayam daging gemuk2 then potong 12. dapat la 36 ketul.. pergh.. siap belanja.. akak uda aku g siapkan bahan perasa tuk diperam bersama ayam.. hmm baunye dah tau dah.. sure peram ala2 sate nie..

dek kerana abang aku yang kat melaka nak balik petang jumaat ni gak.. maka aku pun siapkan la kayu api tuk membakar seawal jam 3 petang.. siap2 bakar jam 5.30 dengan cantik dan siap disapu madu lagi.. pergh dapat gak abang aku merasa sblm dia balik petang nie.. yang menjadi herannya.. aku terasa ayam tu macam cepat jek habis.. adekah kerana keenakkannya atau ade cerita disebalik cerita..

kisahnye dimana terjadi satu masa dulu. bile mana seorang wanita meminta seekor ayam golek dan memakannya ditepi jalan.. si penjual ingat wanita tersebut kelaparan.. maka dibiarkan lah meratahnye ditepi jalan tersebut. kemudian wanita tu tadi mintak lagi sekor ayam golek... si penjual pun beri n dimakan habis disitu gak.. hmm kali yg ketiga dah suspen dah.. wanita tadi mintak lagi ayam golek yg ke 3.. pergh habis gak dia makan kat situ.. rupe2nye wanita tu.. tuttt... tak moh la tulis ape jenis dia tu dalam blog aku yang suci bersih nie..

so mungkinkah ayam2 bbQ aku habis disebabkan ade yang mencopetnye atau memang betul sedap n habis direbut2 dek anak2 sedara semua.. sebabnye esoknye pun beli lagi 2 ekor ayam n belasan gak habis tak sampai malam pun.. heran2.. takkan la abang aku yang amik alih tugas memanggang kali ni sapu bersih.. mustahil.. arhhh susah2 sangat.. aku balun ikan bakar plak.. bile kak long aku balik dari batu pahat.. suami dia memang kaki pancing laut. so merasa la pari n ikan2 laut yg lain..

malam ahad tu sempat la layan b'day mak aku.. tajk pernah2 seumur hidup sambut bday adik beradik maupun atok nenek.. tetiba tahun ni kiteorang sambut b'day mak aku.. hmm sempat la nyanyi lagu bday n tiup2 lilin semer.. tahun ni mak aku umo 55 tahun.. tua 5 tahun jek dari hari kemerdekaan.. sementara ayah aku surenye dia beza 10 thn dgn mak aku.. so konpom 65 tahun umo ayah aku.. tapi nampak muda lagi ek.. ape rahsia plak org2 tua n ie.. konpem air suam, nasi panas n herba2 jamu.. time aku tiba kang aku kene pulun gak.. kot2 dah tak doyan dengan KFC.. wakakakaka

so sejak aku dah ade lesen memandu kete ni .. pergh rase konfident jek bile lalu depan kete2 or kuda2 putih.. wase nk buat silap jek.. kasi dia jeling n tahan kite.. then nk buatla muka takut2 skema mcm takde lesen.. he he saje nk pedajal polis.. sure nk cari duit poket raye2 nih.. hmm tak baik la kan.. tapi aku memang tak puas hati la.. banyak sangat kes yg sebenarnye melibatkan polis pun.. lagi2 hal2 rasuah.. jgn nk dikirela.. cukupla buat tak tau.. langsung bergelumangla diri tu dgn rezeki2 kotor.. nak buat cam mane.. dah itu dijadikan lumrah dari kepala bapak ke kepala bapak, bapak kepala bapak dia pun tak macam bapak kepala bapak dia.. ish ape merepek nih..

dan lastly.. aku nak ucapkan kepada semua, terutama , mak ayah, adik beradik, isteri tersayang, anak2 dan kawan2, klan2, rakyat malaysia beragama islam dan semuala umat islam sedunia.. " SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAN AL BUBARAK " puasa jangan tak puasa..

2 comments:

Zan said...

kISAH SEORANG ANAK YANG DUKA NESTAPA KERANA AWEKNYE SEMPUT.

kenit said...

bbq perdana bang