Tuesday, September 18, 2007

salam ramadan

hmm.. kunjung tiba juga saat bulan yang mulia lagi berkat, itulah bulan ramadan al mubarak yang sangat2 ditunggu2 oleh sekalian umat islam sedunia. Bulan yang membolehkan kita menahan segala2nya, baik dari saikologi mahupun fesologi.. kakakak ape benda nie.. tapi ye la kan.. bulan ramadan adalah bulan yang mulia, terpulanglah pada umat manusia tu, sejauh mana dia nak kecapi dan capai klimax bulan2 berkat sebeginih. rugi lo kalau tak tercapai..

jadinye.. tahun ni gua seperti biasa, akan berpuasa selama 30 hari insyaallah. maklumla belum raye g pun.. kot2 kang terboocor plak ke kan.. tahun ni lain sikit dari tahun2 yang lainnya.. gua dah mula pandai bangun bersahur dan siap masak n makan lebih. terawih plak gua dah pandai kejar2 ke surau atau masjid area umah gua.. best gak wase ringgan je langkah. lelebih lagi bila anak2 dah pandai main sendirian. so leh la tinggal2 tanpa memeberi kesan pada OU gua yang nak merehatkan diri.

start hari pertama puasa jek. OU gua dah start kene jaga bazar ramadan kat dalam UiTM. kebetulan kedai runcit bos OU gua tutup. so bos kenelah cari tapak tuk jual2 juadah berbuka tuk duit sampingan dan gaji OU gua sekali. bos2 tu letak air 4 tong, jagung, bali, bandung, oren n asam boi. setakat ni yang menarik minat student2 situh air asam boi dgn laici je la... selainnya nye tuh gua gak la yang mengangkat buang bila dah kul 8 malam. yerlah sapa lagi nk beli kalau dah waktu2 macam tu.. nak tak nak gua kuatkan semangat la buang air minuman yang tak sepatutnya diperlakukan sebegitu.

OU gua plak rajin memasak waktu puasa nie. so letakkan 3 jenis bubur yang siap paking2 dah. bubur nasi ayam sup, kacang hijau, pulut hitam. alhamdulillah hehari habis jual. oklah kan kalau petang tu boleh habis 30. akak sebelah yang jaga anak2 gua plak rajin buat kueh. adelah kek cokelat, roti goreng sardin, karipap, talam lauk, n donat kot.

minggu ni OU gua bertukar resepi. bile mane akak yang selalu meniaga sama kat tapak bazar tu tak daye dah nk meredah jalan dari ampang ke shah alam. so kebiasaanya akak tu la yg buat lauk2 n nasi.. so kalai ni OU gua la plak kene masak n jual.. so tangkap lalok nye gua la.. bangun seawal jam 5 pagi bukan tuk beriye2 sahur. tapi telan 3 biji kurma n balun 2 cawan air suam.. terus jek la ke pasar klang.. kat situlah gua beriye2 belanja itu ini.. cukupkan menu tuk OU gua masak hehari.. pergh berpeluh ketiak la gak bawak kanan kiri barang2 tuh.. nampak gaye kalau 3 hari ni ok.. wase2nye kenelah belanja setiap barang mentah tu 3 kilo sekali gus.. takdelah tiap pagi gua kene g pasar.. sebabnye 1 jenis lauk tu 1 kilo jek masak. cukup la bajet tuk student. kang masak banyak2 tak habis plak.. yerlah kedai2 bazar tu dah muai dgn lauk pauk.. tinggal nk lawan je la.. sape masak sedap n murah sikit..

sementara tunggu adik gua bersalin bulan ni or bulan depan, mak n abah gua dah stay sini dah. so lagi la best, hari2 gua boleh dapat masakan mak gua.. cume kene lepak umah adik gua la lepas terawih. sbb mak gua stay sana.. tak jauh pun dalam 5 minit tapi kadang tu malas plak biler balikd ari surau jek dah kul 10 lebih sikit.. g pun kadang OU gua dah siap2 masak tuk sahur.. so tunggu esok lusa la jawabnye nk pekena lauk masakan mak.. bukan gua tak suka masakan OU gua.. tapi faham2 je la... gua ni ada darah jawa so kenelah masakan jawa.. OU gua plak org pahang kacukan negeri9.. so adolah bezonyo... tapi kalau ado sambal gua pulun jek.. janji pedas.. hu hu

kat opis gua ade sorang awek baru masuk. sbg penolong gua.. pelukis grafik. senang sikit la hal2 design nanti.. leh la gua lepak2 sikit dgn kerenah2 kepala2 bapak.. hu hu hmm lepas ni gua nk ajak semua staf opis gua g bersukan.. cadangan dah beri n smlm respon baik dah.. cuma tak cukup forum jek.. maklumla opis gua cuma ade 16 org.. mcm tak meriah la kalau bersukan yang besar2.. kene plak kalau ade yg termengandung ke.. tak pun lampu merah ke.. x kan nk pakse gak lepak sama.. he he.. takpe kite tengok je la nanti..

dah sekalian lagi kalinya.. gua tengah dalam betul2 resah gelisah.. serba tak kene bile menunggu kaba berita dari pihak perjawatan.. betul2 kacau bilau la pale otak tiap kali memikirkan samada OU gua dpt tak keje dalam Uitm dgn jawatan yang dipohon itu hari.. gua betul2 pasrah n berdoa agar adelah sinar harapan.. amin..

12 haribulan 9 haritu sehari sblm pose, ulang tahun OU gua yg ke 27. sementara 17/9 plak ulang tahun anak gua yang paling kecik.. hmm dah 2 thn dah hero tu.. ceria n nakal jek tengok. best plak bile anak2 dah beso nie.. cume lagi berhati2lah gua dalam berkata2 n melakukan sesuatu hal.. sbb waktu2 ni dia dah tangkap kasi muat dalam itu otak.. memori tgh ligat n paling bagus punye.. cakap pun bukan main lagi.. dari si abang, kakak n sihero kecik tu la.. bab makan dia paling menang, bab merajuk pun dia.. bab tido pun dia.. bab memekik pun dia.. tapi bab nanggis akak dia masih no1. belum kene ape2 baru tunjuk jari n riaksi muka je dah boleh hujan.. hu hu

well.. hope ramadan ni betul2 menjadikan diri gua yang terbaik tuk keluarga, bangsa dan agama. gua nak sangat hidup lebih tenang dan ceria. selamat berbuka pose geng.. jgn simpan niat last ramadan tak pose ye.. kang tak leh waye.. n kepada kawan2 gadis diluar sana.. jgn lupa buat baju waye tu berpade2 ye, jgn la sehari raye sepasang.. 30 hari 30 pasang kot.. hu hu.. kalau sudi bewaye nanti dtg le ke umah jumpe2 family gua ye.. kekekeke..

jya....

4 comments:

Zan said...

yeeaahh yeaa raya

kenit said...

musti ade komen dari pasangan ketat nih... ini ilmu bepasang pasang burung merpati nih... juara dunia pun bungkus nih bang...

daddy cool said...

kakaka.. siot jek.. berpakat ek.. takpe untuk buat semangat ilmuan dihari mulia. jgn korek rahsia senjata maut dihari perhitungan sudah la.. wewewewewe

Anonymous said...

wak luuuu......