Monday, April 03, 2006

nilah dunia


aku...

tak faham dengan sistem keharmonian hidup di malaysia.. apetah lagi didunia..

dimana letakknye keadilan atau undang2 sebenar.. wujud ke.. wujudnye undang2 tu pun dah salah... sbb pe aku fikir undang2 tu sendiri salah.. sebab dia memenangkan org yg betul dan menyalahkan org ya salah... sapa dia undang2 tu... sapa yg wujudkan undang2... yang betul dah memang betul.. dan salah tetap salah.. tak payah ditentukan olh undang2.. bile ada campur tangan undang2.. maka hidup la kecelakaan.. percaye atau tidak.. relitinye ada didepan mata anda... nak aku ceritakan tak habis nanti.. cuba2 selidik hal2 berlaku di sekeliling anda yg anda tak tahu ianya berpunca dari org yg kita percaya...

hanya hukum tuhan yang betul... didunia ni undang2 macam cilake.... ciptaan manusia.. yg terbaik dari manusia pun.. sebenarnye buruk sekali dipandangan hati manusia yg celik akal pikiran...

tapi jangan sesekali nak cakap kat aku... adat manusia hidup ikut undang2.. itu salah... setahu aku.. umat manusia ni sebagai khalifah allah yg hanya berpandukan hukum2 yg ditetapkan allah...

sebab tu dunia ni sementara... semuanya tak tau nk dikate ape.. cuma dpt dibahasakan sbg... opera pelakon2 yg memainkan watak didunia sementara...

kau...

topengkan sifat terhormat... pemerintah.. atau pemberi kata putus.. ape lagi yg berkuasa terhadap segala jenis undang2... sapa sajalah yg berkaitan dgn undang2... semua tu dusta... lakonan n ciptaan... sbb yg betul pun boleh disalahkan.. yg salah boleh dibetulkan.. sampai bile nk habis...

mana janji manis mu... kekekekek indah biasan dari sinaran.. rupa hodoh meniti senyum.. hati cantik bagaikan syurga... menagih simpati dgn hasat dengki... umpama nyamuk mencari jalan tuk keluar dari kelambu...

bile dunia ni nanti makin tua.. makin uzur.. maka aku akan nikmati erti kehidupan sebenar... yg aku nantikan saat2 kiamat... pastikan datang jua akhirnya... amin...

dia...

tak sanggup lagi nk hidup dalam dunia ni dgn rasa geram dan curiga serta memberontak.. gara2 org2 atasan serta kerukunan ciptaan yg indah dimata tapi bile diselami amatlah zalim... perjalanannya... sering waktu... bile terdengar rungutan, kecoh2, bikin gempak, rusuhan.. serba tak menjadi .. sbb takde kata sepakat... bukan menyokong.. atau menyangkal.. tapi dia ingin tahu apakah punca.. dan bile tahu.. benarkah ia... dan adakah isnya dpt diperbetulkan dgn hanya berlakunya pertengkaran.. bukan macam nk mandi dulu, makan dulu, atau solat dulu.. mana patut dulu.. pk kan... yg ugama dulukan... tapi bile hal2 yg besar.. berkaitan dgn

soal negara.. boleh ke diundur atau diubah dalam saat tu juga... ikutkan hati aku tepuk jek semua bersepai mcm aku tepuk tepung... tapi takde kuasa diberi tuhan dalam melaknak sesama umat... jadi hiduplah sebagai khalifah yg ditetapkan dgn pemberian akal fikiran...

aku ... hmmm pasti satu masa nanti.. akan aku dpt lihat apa yg aku fikirkan akan terjadi... semua tu aku dan tuhan sja yg tahu.. amin... ampunilah dosa2 hambamu ya allah

No comments: