Sunday, April 01, 2007

semerah darah...

wewewewewe..

malam tadi aku sampai meru dalam kul 1.30 pagi kot.. penat wei... selepas duduk kaku dalam kete dari jam 7 mlm..

kali nih perjalanan balik ke shah alam ditemani oleh tan sri fadzrill a.k.a buntat... aku jemput dia kat tanjung labuh bebetul umah dia depan masjid beso...

sampai je sana aku tengok dia dgnbaju melayunye tengah duk usung meja n kerusi.. kekemas la kan.. selepas habis kenduri kawin..

cite pasal kawin.. aku balik jb ni pun sbb ade majlis kenduri kawin anak tiri akak aku kat kampung peserai pantai batu pahat... kire okla kan.. adik beradik aku semer balik n turun kat umah tumpangan area depan khemah majlis kawin tu.. best gak kawasan dia.. betul2 ngam2 ho kate org.. belakang umah dia dah pantai.. laut.. ayo masin.. best2.. tapi x sesuai tuk mandi le.. sbb situ kapal2 n bot2 kecil kuar masuk tangkap ikan.

sampai kampung haritu dalam kul 12.30 malam.. dari sini kul 7 malam.. kes jem tak hingat.. aku pun pelik.. nape la org2 kit enih suke tetengok ape kejadian2 kat atas jalan... jalan je la kan.. bukan ape kes pun.. x ciden sikit.. polis lepak tepi jalan.. bukan kene benti tahan pun.. laju je la kan.. aku ni dah le jenis x penyabar bab2 jalan atas jalan raya.. dah terbiasa naik motor cilok sana sinih.. kene naik kete beratur panjang mcm nk amik makanan jek..

pepagi sabtu plak.. aku dah kene bangun awal.. sesiap kan kelengkapan tuk menumbangkan lembu n siang2.. tajk sesuai tuk lembu kot.. ape kate guna.. sembelih n lapah..

so kul 9 lebih siki tkot.. lembu berjaya disembelih dgn parang yg digunakan oleh wak jamil.. spesis wak gak tuh.. pakar urut... sekali henjut jek putus la urat2 kat leher lembu tu..

sedih jek nengok lembu2 lain duk berdiri tanda hormat kat kawan dia yg tengah dikejekan.. aku amik part gak masa melapah tu.. dari bahagian kaki belakang membawa ke ekor n kepala aku kejekan.. best gak layan.. cuma letih la sbb benda berat... peluh tok sah katela.. best bile part belah badan lembu.. mcm jaga baby plak.. kene hati2 jangan sampai perut dia pecah.. cukup perihatin.. kemana mata pisau nk dihalakan..

siap jek potong n belah2... kiteorng angkut lembu tu guna basikal n kete sorong tuk dikeluarkan ke jalanbeso.. jauh gak la dalam 1 KM.. bayangkanlah.. basikal.. dah le jalan becak.. lumpur lembik.. sabo je la.. tapi pengalam keje keras masa memuda dulu banyak mengajar erti susah bekerja..

so siap2 transfer lembu ke lori.. akublah bonceng abg aku sambil bawak kete sorong balik umah.. sampai umah abg aku dah sesiapkan api n basuh2 babat atau perut lembu tuk di rebus.. x lama lepas tu kiteorng tinggalkan jek sbb nk angkut peralatan buat roti canai termasukla.. kuali beso roti canai, tong gas.. terus menuju ke batu pahat...

sampai sana aku g layan tido sat then g makan tnghari yg dah pulul 3 waktu tu.. siap makan ayah aku plak suh jemput dia kat umah.. wewewewewe

aku pun balik la umah aku yg jaraknye hampir 50 minit.. sampai umah aku sesiap then pungah la ape bebarang lagi yg nk digunakan kt majlis tuh..

so ahadnye plak.. dari pagi aku dah tolon2 org rewang tuk goreng ayam n bungkus nasi.. sempat gak la cilok2.. tengok adik along nyanyi lifeband main kat majlis kawin tu..

adelah 3-4 org sumbangkan suara.. masing2 tunjuk power kontrol picing... ade gak kalut.. biasalah majlis kawin. janji goyang..

hari ni 4/4.. mak pada salah sorang felo pusat i-learn a.k.a ustaz jainudin telah meninggal dunia pada jam lebey kurang 8 pagi...

sakit tua katenye.. dah sampai masa allah menjemput rohnye kembali.. so aku pun gerak la dgn en,asrol n jali.. sesat2 gak nk cari kampung jalan merbuk jeram..

sesampainye kat sana.. org kampung tengah lepak2 sambil2 menunggu masa mayat dimandikan.. sementara aku, jali n en.asrol duk layan ayah ustaz borak2... lama gak la kami lepak.. dalam sejam gituh.. lepas tu kiteorng gerak balik.. singgah surau sat lepas hajat n amik wuduq..

sampai shah alam terus masuk opis...

No comments: